אסופה מס’ 004, אוגוסט 2023
אסופת מורשת ארץ – על התפתחות שירותי התחבורה בארץ ישראל
טיסות הנוסעים הראשונות שהגיעו בשנת 1931 לא”י, נחתו בכינרת – ותודה שטסתם ‘אימפריאל אירווייז’
נוסעי הטיסות הראשונות שנחתו בכנרת המשיכו את דרכם להודו. בשנת 1938 הוכנסו לקו לונדון – בומביי מטוסי ים משוכללים, אשר נחתו מול “מלון לידו” שלחוף הכנרת. גם נתיב המטוסים בין אנגליה לאוסטרליה כלל נחיתת ביניים בכנרת. למצגתכיצד הוקם נמל מודרני בחיפה ומה קרה בטקס חנוכתו הרשמית באוקטובר 1933?
ההחלטה להקים נמל מודרני במפרץ חיפה תאמה היטב את התפיסה האסטרטגית של האימפריה הבריטית. ההצעה הזולה ביותר של חברה בריטית, שזכתה במכרז להקמת הנמל היתה כמיליון לירות שטרלינג. ייבוש רצועת ים רחבה אפשרה להקים מרכז עסקים מודרני למימון הפרויקט. למצגתמי היו הראשונים להציע תחבורה ציבורית בא”י ומתי הופיעו האומניבוסים הראשונים של חברת ‘המעביר’?
ב-1867 החלו הטמפלרים להציע שירותי תחבורה ציבורית באמצעות כרכרות שהובאו מגרמניה. אלו נודעו בשם ‘דיליז’נס’. בעקבותיהן, ב-1923 ייסד אפרים הלפרין את חברת ‘המעביר’ בתל אביב לאחר שרכש ארבעה כלי רכב מתוצרת פורד מהצבא הבריטי. למצגתכמה שעות ארכה הנסיעה בתוואי הרכבת העותמנית מיפו לירושלים?
קו הרכבת יפו – ירושלים נחנך בשנת 1892. הנסיעה מיפו לירושלים ארכה ארבע שעות. מחיר כרטיס הנסיעה היה 50 גרוש במחלקה הראשונה ו-30 גרוש במחלקה השנייה. למצגתלרכבת הראשונה שהגיעה לתחנה בירושלים לאחר סיום מלחמת העצמאות, חיכתה קבלת פנים ממלכתית.
קריין יומן הקולנוע מבשר ש:”הקטר החלוץ מברך בדגליו לשלום” את שרי ממשלת ישראל, שממתינים לו ברציף התחנה בירושלים, בקיץ 1949. לסרטוןסיפור הגעתה של הכרכרה הראשונה לארץ ישראל
ביקור ספינת האוויר ‘גרף צפלין’ בירושלים בפורים 1931
קישור למגזין מורשת ארץ | אדם-מקום-תרבות