מגרשי התערוכה בראשון לציון

מגרשי התערוכה בראשון לציון / ישראל פרקר

ביקור בשרידי מתחם התערוכות הישן הנמצא בין העצים מזרחית לצומת בית דגן המרומזר, מגלה אתר מוזנח ומופקר. בין העשבים, הצמחייה הפראית, הקוצים והריסות המבנים, הנמצאים 50 – 100 מטר מכביש ראשל”צ־בית דגן, נראה שמעט מאוד אנשים החולפים בכביש הסמוך מכירים את אינספור הסיפורים והמעשים שהתרחשו במקום לפני כ־70 שנה.

בין השנים 1956 – 1959 שימש השטח הגדול כמתחם תערוכות הומה מאות אלפי אנשים מסוקרנים, מהארץ ומחו”ל. היה זה עוד בטרם נפתח מתחם גני התערוכה בתל אביב. גם אני זכיתי בילדותי לבקר במספר תערוכות מעניינות במתחם זה:

  • תערוכת האיטום לצורכי שלום
  • התערוכה הבינלאומית לחקלאות, במסגרת הקונגרס הבינלאומי הרביעי של מגדלי פרי הדר התיכון
  • תערוכת הנשק – שלל מבצע סיני, חימוש צה”ל, ייצור תע”ש, מטוסי חיל האוויר
  • תערוכת בית וגן
  • תערוכת החקלאות הישראלית

את המתחם תכנן האדריכל אריה אלחנני (1898 – 1985), חתן פרס ישראל.

סמוך לכניסה למתחם, בין העשבים הגבוהים, בחזית, ניצב קיר לבני אבן ארוך ובו שורת חלונות ששימשו קופות לכרטיסי הכניסה. מצד שני של הקיר נמצאים חדרים הרוסים בהם ישבו הקופאים.
ממול לקופות נמצא קיר אבן מעוגל שבחלקו תבליט של ציור קיר, שיצר האומן פרלי פלציג (1917 – 2009). הוא מרח שכבות טיח צבעוני על הקיר ולפני שהן התייבשו, גירד וחרט את הציור הצבעוני, שנותר מאז. אבל הציורים, הקשורים לחקלאות, דוהים ומושחתים.

בחלק הקדמי שבו שרידי מתחם התערוכות המלא בעשבים, קוצים וזבל רב, ניצבת סככת בטון עגולה וגדולה שגגה נשען על עמודי בטון רחבים, ונמצאים בה פתחים עגולים רבים, דרכם אפשר לראות את השמיים מעל. קוטרה של הכיפה 40 מטר ושטחה 1,256 מ”ר. בביתן הגדול הזה היו מחיצות רבות שחילקו אותו להרבה תאים בהם הוצגו תצוגות התערוכות. על הקירות החוצצים, אומנים ציירו ציורים רבים, אך כל הערך הזה כבר איננו.

פתחה את הפעילות באתר, שכונה “המתחם בבית דגן”, התערוכה הבינלאומית לחקלאות שהייתה תערוכה עולמית במסגרת פרויקט “הקונגרס הבינלאומי הרביעי של מגדלי פרי הדר התיכון”. היא התקיימה בין התאריכים 21 במאי ל־20 ביוני 1956 והוכרה על ידי הלשכה לתערוכות בינלאומיות.

תערוכת ״האטום לצורכי שלום״ נפתחה במקום בספטמבר 1956 לאחר שהוצגה בארה”ב. נוספה לה תצוגה מקומית שהוכנה במכון ויצמן למדע שברחובות ובאוניברסיטה העברית בירושלים. התערוכה הייתה מוקדשת לשימושי אנרגיה אטומית בחקלאות, בתעשייה, וברפואה. מדענים הדגימו דרכי עבודה עם חומרים רדיואקטיביים. ביקרו בה מאות אלפי אנשים וביניהם שרי ממשלה והנשיא יצחק בן צבי. לכבוד התערוכה אף הוצאה סדרת בולים.

לאחר מלחמת סיני נערכה במתחם תערוכת כלי נשק שנלקחו שלל מהמצרים וכן הוצגו הרבה כלי נשק ומטוסים שהיו בשימוש צה”ל. היא הדגישה את כוונות יוזמי הפרויקט לקיים במקום מתחם תערוכות פתוח לכל נושא, גם צבאי.
בטקס הפתיחה נשאו דברים נשיא המדינה יצחק בן צבי, מנכ”ל משרד הביטחון שמעון פרס ועוד.

בתצוגת כלי הנשק היו תותחי שדה, טנקים, מטוסים ותיקים, החל מהאוסטר – “הפרימוסים”, המסרשמיט והספיטפייר ממלחמת העצמאות, המוסטנג של שנות ה־50, ועד המיסטר 4 שהשתתף במערכת סיני. התעשייה הצבאית הציגה נשק קל, תחמושת ופצצות.

נשק השלל כלל תותחים צ’כיים, תותחים מתנייעים וטנקים מסוג T-34 מתוצרת ברית המועצות. האטרקציה המרכזית הייתה מטוס סובייטי מסוג מיג 15 שכלל את ציודו וחימושו.

עשרות אלפי אנשים ביקרו גם בתערוכת “בית וגן” שהתקיימה ב־1957 ביוזמת ויצ”ו והחברה הישראלית לתערוכות חקלאיות ולפיתוח. הציגו בה הרבה ממה שנחוץ לבית ולגינה שלידו, מחומרי בנייה עד סכו”ם. היה גם ביתן שהקימה קבוצת אסירים, שהציגו בו רהיטים שייצרו בבית הסוהר. במתחם נבנה תיאטרון פתוח שבו היו מופעי בידור שונים.

ב־1959 נערכה במתחם התערוכה החקלאית, שהייתה הגדולה מכולן וגם האחרונה במקום זה. התערוכה הציגה את הישגי החקלאים במדינה הצעירה. הוקם במתחם לונה פארק קטן שמתקניו הובאו מאיטליה ואף הוצא בול מיוחד לכבוד האירוע. בתערוכה ביקרו כ־350 אלף איש והיא הייתה המוצלחת, בהיבט היקף המבקרים, מבין כל התערוכות.
בסמוך לכניסה הראשית, הקימה קק”ל דגם של ההתיישבות בהר. בביתן החולה היה דגם השמורה הטבעית של אגם החולה והחיים בה כולל שפע דגים ששחו בבריכה מלאת מים.

במקום גם הוצב מאהל ערבי שבמרכזו היו גמלים רתומים למחרשות ערביות. בביתן פרי ההדר הוצגו זני הדרים רבים הגדלים בפרדסי הארץ.

בביתן החי, בין הלולים והרפתות, הייתה פרה שנותחה על ידי ד”ר וולקני. בבטנה היה פתח גדול, עם חלון שקוף ודרכו נראו תהליכי קליטת המזון ועיכולו בקיבת הפרה.
ועוד ועוד.

מאז פסקה פעילות מתחם התערוכות, עדיין נמצאים בשטחו הנטוש בניינים הרוסים עם הרבה ציורי קיר, בהם נערכו פעילויות שונות ומגוונות.

05/2023

הביתן המרכזי עם התקרה העגולה
הביתן המרכזי עם התקרה העגולה
הציור על קיר החומה בכניסה 2
הציור על קיר החומה בכניסה 2
הקיר הקדמי עם חלונות הקופות
הקיר הקדמי עם חלונות הקופות
כניסה לאחד המבנים במתחם
כניסה לאחד המבנים במתחם
מסדרון אחד הבניינים במתחם
מסדרון אחד הבניינים במתחם
מעטפה עם בול לרגל תערוכת האיטום 1956
מעטפה עם בול לרגל תערוכת האיטום 1956
תערוכת הנשק
תערוכת הנשק
מעטפה עם בול לרגל תערוכת הנשק 1957
מעטפה עם בול לרגל תערוכת הנשק 1957
תערוכת החקלאות הישראלית 1959
תערוכת החקלאות הישראלית 1959
מעטפה עם בול לרגל התערוכה החקלאית בבית וגן 1956
מעטפה עם בול לרגל התערוכה החקלאית בבית וגן 1956
-------- אהבתם - שתפו -------