אסופה מס’ 010, פב’ 2024
צלמים כאדריכלי תודעה
צלמי השדרה ביפו משמרים רצף תרבותי והיסטורי
תצלומי העבר של שדרות ירושלים ביפו, יש בהם כדי לייצר את הרצף ההכרחי להבנת סיפורו המפואר של המקום, שחלקים ממנו אינם קיימים עוד.התצלומים משמרים זיכרון של סמלי תרבות ועוגנים היסטוריים, שנעקרו מהמקום או הוזנחו אך השאירו את חותמם על הקיים. למצגת
מסע אישי בעקבות צלמי השדרה מ-1915 עד ימינו
מאז שניטעו עצי הוושינגטוניה ב”שדרות ג’מאל פאשה” ביפו ב-1915, הפכה השדרה ל”שדרות המלך ג’ורג” ואחר כך ל”שדרות ירושלים”. חילופי השלטון לא איימו על עצי השדרה עד להקמת הרכבת הקלה. מאבק עיקש של תושבים וארגוני סביבה הציל את הסמל של השדרה. למצגתזולטן קלוגר, הצלם שעיצב את האידיאל הציוני בהתגשמותו
הצלם, זולטן קלוגר, יצר שלל דימויים חזותיים בשירות הקרנות הלאומיות. התצלומים מציגים את האידיאל הציוני בהתגשמותו: חלוצים צעירים וחסונים יוצאים ברינה אל השדות, בונים את המולדת וגם מגינים עליה. למצגתפליקס בונפיס, בעל סטודיו לצילום בביירות, תיעד את ארץ ישראל בשלהי השלטון העות’מאני
כשנולד פליקס בונפיס בצרפת, ב-1831, היה הצילום המצאה חדשנית אבל כשהלך לעולמו ב-1885 הוא השאיר מאחוריו אוצר של תצלומים מרחבי המזרח התיכון ומארץ ישראל, שנשקפת בעזבונו כארץ צחיחה, מאובקת וענייה. למצגתאלבומי תמונות נבחרות
תמונות נבחרות שתרמו הצלמים/ות ל”פיקיוויקי”, מאגר שיתופי לתמונות דיגיטליות של ישראל. המאגר מופעל על ידי מתנדבי “אבני מורשת” ועומד לרשות הציבור לשימוש חופשי.אלבום יפו בנמל
לצפייהאלבום צפת – לגור בתוך צילום
לצפייה
קישור למגזין מורשת ארץ | אדם-מקום-תרבות