אסופה מס’ 003, יוני 2023
מורשת ארץ – על אומנות ומורשת
איך נראו חומות טבריה שהגנו במאה ה־16 על האוטונומיה היהודית, שייסדה דונה גרציה
ציור חשוב בהיסטוריה של טבריה, שצייר קורנליוס דה ברין בשנת 1621, מוכיח את המצאותן של חומות שנבנו בהוראת הסולטאן סולימאן המפואר כמענה ליוזמתה של דונה גרציה. מכחול הציירים משרטט את החומות ומלמד על החורבן. למצגתמאיזו זווית בחרו הצלמים הראשונים לתעד את שרידי חומות טבריה, לאחר המצאת הצילום, במחצית השנייה של המאה ה־19
ציירים תעדו לאורך דורות כיצד נפלו ברעידות אדמה החומות שהקיפו את טבריה. כשהומצא הצילום באמצע המאה ה־19, בחרו הצלמים הראשונים באותה זווית ממנה השקיפו הציירים אל המצודה הגדולה, מסגד אל עומר, כנסיית פטרוס ומגדל הפעמונים. למצגתמהי אומנות מורשת; סיפורן של שמונה יצירות מורשת במרחב הציבורי
פסלים המספרים על מורשת עבר במקום בו התרחשה ההיסטוריה עליה הם מספרים. למצגת“היכן שנפגשות הפרות” איור של העיתונאי והצייר סול רסקין ב־1924, שמלמד כיצד נראה הצד החיצוני של חצר הקואופרציה בעמק יזרעאל
ההתיישבות העברית הראשונה בלב עמק יזרעאל החלה בחצר הקואופרציה בראשית המאה ה־20, לימים קיבוץ מרחביה ומרחביו, שהם בית יוצר להשראה ולהשתקפות ביצירות אומנות. למצגתשיירת גמלים בעבדת שבנגב
פסל: דוד גרשטיין, צלם: אבישי טייכר
מצגת תמונות מהאלבום “מברזל” שבאתר פיקיוויקי, בתצוגת מסך רחבה ומרהיבה: על פסלי חוצות ביישובים עירוניים, ברחבי הארץ לצפייההסיפור מאחורי מגדל השעון ביפו שנוצר כמונומנט הנצחה לסולטאן התורכי
קישור למגזין מורשת ארץ | אדם-מקום-תרבות