שילוט מעיק מול שילוט נשלט – לתועלת המסרת המורשת / זאב הררי
בין אמצעי ההמסרה [interpretation] אנו פוגשים שלטי הסבר המוצבים במרחבים הפתוחים של אתרי מורשת. יחד איתם מתפקדים במרחב שלטי הכוונה והתמצאות. אלה וגם אלה נושאים מידע והם מסייעים למבקרים באופנים שונים. כשמדובר בהמסרת המורשת, הכוונה היא למכלול הפעולות הקשורות ביצירת משמעות ובהעברת מסרים באתרי מורשת, טבע ותרבות. כלומר, בתיווך המשמעות למבקרים באתרים – באמצעות המסרים שנבחרו – ובאופן הצגתם לציבור. התפיסה הכוללת של המסרה משלבת מגוון תחומים, כגון שיטות חינוך, גישות פרשנות, אמצעי המחשה ועוד, ונוגעת גם לחוויית הביקור באתר. הגורו של ההמסרה, האמריקאי פרימן טילדן, ניסח בשנות 1950 מספר עקרונות, שעודכנו בישראל והם נלמדים ומיושמים באופן הדרגתי. העקרונות הללו מדגישים את מה שמוצג, או מתואר, בהקשר לחוויית הביקור ולמידע הנלווה במטרה לסקרן, לעורר, ולחבר בין אנשים לבין אתרים. ההנחה היא, שאתרים אוצרים בעצם נוכחותם בסביבה ערכים ומידע, ושניתן להמסיר אותם הלאה, להמחישם ולספרם במודעות גבוהה ובמקצועיות.
המידע המופיע בשלט אמור לקשר בין המבקר באשר הוא – מקומי, זר, צעיר, בוגר – לבין החוויה שיעבור באתר. שלט ההכוונה יקדים את ההסבר הענייני וינתב את המבקר, בעיקר בצמתים ובכניסה לנקודות העניין, אל מבחר החוויות שצפויות לו כשיצטרף ויהיה חלק מהסיפור הנפרס לפניו. כדי שהמידע ישתלב בחוויה, עליו להיות תמציתי, מנוסח בבהירות וידידותי. הוא צריך לעורר עניין וסקרנות במהות האתר. עליו להשלים פערי ידע שאינם גלויים לעיין, לחבר בין אירוע היסטורי ומקום לבין המבקרים – כיחידים, או בקבוצה – בין אז להיום, בין אלה שחיו ופעלו כאן בעבר לבין המבקרים השונים בהווה.
לכל אתר זהות כלשהי, שעל מפעיליו להטמיעה בעיצוב הסביבתי והפרסומי. רשת של אתרים המיוצגים על יד ארגון ממלכתי, או אזורי, עשויה למתג אתרים העוסקים בביטחון, בשונה מאתרי תרבות, או חקלאות. שפת עיצוב המיושמת בתצורה אחידה לשלטים, בקודים צבעוניים ובאופן הצגת המידע הטקסטואלי והגרפי, מסייעת בהמסרה המנוהלת בהיגיון פנימי ובשליטה. רוב השילוט לסוגיו עשוי כלאחר יד. הוא נספח לאתר בחובבנות, לעיתים משתלט על המבנה והסביבה, אינו נגיש, בלתי קריא, סובל מהיעדר תחזוקה ופוגם בנראות המכובדת של אתר המורשת הלאומית, או המקומית.
התצלומים המצורפים ממחישים מספר מופעים של שלטי הסבר באתרי מורשת שונים. ביניהם ניתן להבחין במפגעים חזותיים: אותיות זעירות, עומס מידע, ערבוב סגנונות, או שפות עיצוב גרפי, ואף מגוון תצורות בחומרים שונים והכל באותו אתר, שבו האחראים להמסרה החזותית כופים לעיתים הנחיות לא מקצועיות.
בארצנו הקטנה שופעת האתרים, ניתן להבחין גם בשלטים המעוצבים היטב ולתועלת ההמסרה על ידי הגורמים המאמצים אותם.